- CZYSTE POWIETRZE
Program Czyste Powietrze
Jak pozyskać dofinansowanie?
- O DOFINANSOWANIE
Jak pozyskać dofinansowanie?
Praktycznie informacje o dofinansowaniu

Jak to zrobić?
Wnioski o dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze” przyjmuje Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej właściwy z uwagi na lokalizację nieruchomości. Jeśli wnioskodawca posiada podpis elektroniczny (profil zaufany lub podpis kwalifikowany), może złożyć wniosek tylko przez Internet.
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem można składać wyłącznie poprzez: serwis gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze lub system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl – wyjaśnia NFOŚiGW.
Jeśli wnioskodawca nie posiada podpisu elektronicznego, musi złożyć wniosek zarówno elektronicznie, jak i na papierze. Wnioski papierowe można składać w urzędzie gminy lub bezpośrednio do swojego WFOŚiGW (osobiście lub pocztą). Wnioski przyjmują także banki współpracujące z programem. Wszelkie wymagane formularze wraz z instrukcją wypełnienia można znaleźć na stronie swojego WFOŚiGW (w Portalu Beneficjenta) lub w serwisie gov.pl.
Co istotne, osoba chcąca skorzystać z dofinansowania musi zwrócić baczną uwagę na terminy. Pieniądze mogą zostać przyznane tylko na prace termomodernizacyjne, które:
- rozpoczęto nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie,
- już zakończono, pod warunkiem, że zostały one rozpoczęte nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku,
- są dopiero planowane – wówczas muszą być one zrealizowane w ciągu 30 miesięcy od daty złożenia wniosku.
Terminy te są nieco inne w przypadku osób korzystających z kredytu „Czyste Powietrze”. Tacy beneficjenci powinni poprosić o szczegółowe informacje w swoim banku.
W razie wątpliwości czy pytań można zwrócić się do WFOŚiGW lub zadzwonić na infolinię programu „Czyste Powietrze” pod numerem 22 340 40 80 (od poniedziałku do piątku między 8 a 16). Co ważne, infolinia nie udziela informacji o statusie już złożonych wniosków. Można również zadawać pytania drogą mailową, wysyłając je na adres CzystePowietrze@nfosigw.gov.pl.
Program “Czyste Powietrze” to program rządowy, którego celem jest poprawa jakości powietrza w Polsce poprzez finansowe wsparcie dla mieszkańców w zakresie termomodernizacji budynków oraz wymiany źródeł ciepła na ekologiczne. Program obejmuje między innymi dofinansowanie inwestycji związanych z:
- fotowoltaiką
- pompami ciepła
- kotłami gazowymi
- kotłami na pelet
- termomodernizacją budynku
Program "Czyste Powietrze" to ogólnopolski program dopłat do wymiany starych pieców oraz docieplenia domów jednorodzinnych, mający na celu walkę ze smogiem.
Celem programu jest poprawa jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawa efektywności energetycznej budynków.
Program oferuje dotacje gotówkowe oraz dotacje na częściową spłatę kredytu zaciągniętego na potrzeby termomodernizacji budynków.
Program skierowany jest do właścicieli lub współwłaścicieli domów jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych z osobną księgą wieczystą.
Dla podstawowego dofinansowania dochód roczny nie może przekroczyć 135 000 zł. Dla podwyższonego dofinansowania dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie może przekroczyć 1 894 zł (mieszkanie z kimś) lub 2 651 zł (mieszkanie samodzielnie).
Można dofinansować wymianę pieców, docieplenie ścian, stropu, podłogi, wymianę okien, drzwi, instalację CO i CWU oraz montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej.
Niezbędne dokumenty to dane do logowania do profilu zaufanego, księga wieczysta, zgoda współwłaścicieli, umowa z wykonawcą oraz skan zaświadczenia uprawniającego do podwyższonego dofinansowania.
Wniosek można złożyć przez internet na stronie gwd.nfosigw.gov.pl, logując się za pomocą profilu zaufanego i wypełniając formularz online.
Wnioski można składać do końca 2027 roku, a wypłaty dofinansowań będą realizowane do 30 czerwca 2029 roku.
Projekty muszą być ukończone w ciągu 30 miesięcy (bez prefinansowania) lub 18 miesięcy (z prefinansowaniem) od daty złożenia wniosku.
Skontaktujemy się w ciągu 24h
Otrzymasz szczegółową odpowiedź na swoje pytanie!